Bijzondere bruggen

Dragon King Kong Bridge
Changsha, China
The Merchant Square Footbridge
Londen, Engeland
Rolling Bridge
Londen, Engeland
Stapstenen Brug
Seoul, Korea
Melkweg Brug          
Purmerend, Nederland

Geschiedenis van de brug

Voorbeeld natuurlijke brug

Pas in de tijd van de Romeinen (ongeveer 500 voor Christus tot 500 na Christus) werden bruggen van steen gebouwd. Die hadden de Romeinen ook wel nodig, want zij moesten in hoog tempo hun legers door heel Europa verplaatsen. De Romeinse bruggen bestonden aan de onderkant uit een halfronde boog, gemaakt van stenen blokken. Dit bleek een erg sterke constructie en deze boogbruggen hebben het lang volgehouden; op sommige plaatsen in Europa kun je zelfs nu nog Romeinse stenen bruggen bewonderen. Een bijzondere Romeinse brug is het aquaduct: over deze brug werd drinkwater van de ene naar de andere plek vervoerd: een voorloper van ons moderne waterleidingsysteem.

De Romeinen maakten overigens ook houten bruggen (vaak op een stenen ondergrond), maar deze gingen niet zo lang mee als de bruggen die geheel uit steen waren opgebouwd. Kun je nagaan waarom?

In de vroege middeleeuwen werden er niet zoveel goederen en personen verplaatst, en dus werden er ook minder bruggen gebouwd dan in de Romeinse tijd. Dat wil niet zeggen dat er helemaal niets werd aangelegd!

Juist in Den Bosch zijn er in deze periode erg veel bruggen tot stand gekomen.

In eerste instantie verbonden deze bruggen de vesting van de stad met het land eromheen. Als er gevaar dreigde, schuilden de Bossche burgers in de vesting en werden de houten ophaalbruggen omhoog getakeld – of soms zelfs door de verdedigers in brand gestoken. Niet zo verstandig als je ook nog de vesting uit moest…

Een paar eeuwen later groeide Den Bosch uit tot een grotere stad en kwam het riviertje De Dieze binnen het stadscentrum te liggen. Reden genoeg om veel bruggen en zelfs gebouwen over de Dieze aan te leggen. Nog steeds zijn (overblijfselen van) deze historische verbindingen aanwezig.

Een bijzonder buitenlands voorbeeld van een brug uit de middeleeuwen is de Ponte Vecchio (‘oude brug’) in Florence, Italië. Op en aan deze brug zijn namelijk allerlei kleine winkels gebouwd, waardoor een soort overdekte straat is ontstaan: eigenlijk een soort voorloper van het moderne winkelcentrum.

Pas in de periode na de middeleeuwen, tijdens de renaissance, boekte men technische vooruitgang met de bruggenbouw. Er werd namelijk ontdekt dat de vorm van een driehoek erg geschikt was voor de constructie van houten bruggen. Want: met behulp van driehoeken kun je erg licht én stabiel bouwen. Een brug met zo’n driehoekconstructie wordt ook wel een vakwerkbrug genoemd.

Vakwerken werden ook later vaak gebruikt, zeker toen ijzer en staal werden ontdekt in de achttiende en negentiende eeuw. Deze materialen zijn namelijk veel sterker dan hout; bovendien heb je bij staal en ijzer veel minder materiaal nodig dan bij steen, en kun je er grotere overspanningen mee maken.

De bruggenbouwers uit die tijd wisten nog niet goed wat ze met ijzer en staal aan moesten; daarom bouwden ze in het begin bruggen die in vorm nog erg leken op de oude stenen boogbruggen of houten vakwerkbruggen. Pas later, toen men de eigenschappen van staal beter leerde kennen, ontstonden ook bruggen met hele nieuwe vormen. Dit kwam goed uit, want in deze periode (de industriële revolutie) werd ook het spoorwegnetwerk enorm uitgebreid. Ook werden er toen voor het eerst echt grote bruggen gebouwd die konden bewegen, zoals hefbruggen.

West 7th Street Bridge

Glenfinnan Viaduct bekend van de film Harry Potter

Glenfinnan Viaduct
Erasmusbrug

Video’s

We wensen jullie heel veel succes met het ontwerpen van de brug!
- het bai projectteam